Könyvtár:
Tel: 88/312-946
E-mail:
Művelődési központ:
Tel.: 88/211-744,
06-30 / 088-7742
E-mail:
Gazdasági iroda:
Tel.: 88/521-195, 88/521-188
E-mail:
Információs központ
Tel.: 88-210-252
E-mail:
Padragkúti Művelődési Ház
Tel.:88/501-361
Kézművesek
Ajka Kristály története
A Bakony hegység erdeiben, a 18-19. században több üveghuta működött:
Lókút, Somhegy, Németbánya ( „Deutsche Hütte” ),
Csehbánya, Bömische Hütte, ( „ Pameschitten” )
Városlőd ( „Pille” ),
és Úrkút.
Hutaüveg készítéséhez ugyanis nagymennyiségű faanyagra volt szükség a tüzeléshez és a formakészítéshez egyaránt.
A bakonyi huták hagyományaira épült fel 1878-ban egy új típusú üveghuta, az Ajkai Üveggyár.
Az alapító Neumann Bernát nevéhez fűződik, hogy a gyár kiemelkedett a középkori módszerekkel dolgozó erdei huták sorából és generátorgáz tüzelésű üvegolvasztó kemencékkel kezdett el dolgozni.
A gyár legfontosabb termékei a lámpacilinderek és a gyógyszeres üvegek voltak.
1891-ben a gyárat a Kossuch János családi betéti társaság vette meg és hamarosan felvirágoztatta.
A fejlesztésnek köszönhetően csiszolt, vésett, aranyozott palackok, talpas serlegek és poharak készültek.
A külföldi piacokon is feltűntek a gyár termékei, sőt az 1904-es St. Louis-i világkiállításon aranyérmet nyertek.
A korabeli üvegipar szakmai értékelője, Sághelyi Lajos szerint:
„ Az ajkai gyár teljesítménye főleg az üvegolvasztás, az üvegminősége és a termelt áruk finom kivitele miatt elsőrendű, s olyan magas színvonalon áll, hogy bármely külföldi áruval a világpiacon is felveheti a versenyt.
... szakmunkásainak teljesítőképessége felülmúlja még a kisipar minőségi termelését is, különösen a finoman csiszolt és vésett készletáruban. A közreműködő iparművészek, mint tervezők a közönség ízlését is irányítani tudják.”
A tizes-húszas évekből származó munkák közül kiemelkedő, technikai–művészi színvonalú Tatár János munkája ( Iparművészeti Múzeum gyűjteményében található), amely
I.Ferenc József és II. Vilmos profilportréival vésett, oldalán fazettázot dísztál.
Hasonló dísztál készült 1945-ben, Liszt Ferenc portréját örökítette meg Eleőd Zoltán Solt iparművész.
Ezek a korabeli Magyarországon elszórtan létező portrégravírozás kiemelkedő darabjai, melyek nagy mesterségbeli tudást követeltek a csiszolómesterektől.
A harmincas évek elején névmagyarosítási kampány kezdődött a faluban, amelybe az üvegesek is bekapcsolódtak. A zömmel szláv és német eredetű üveges dinasztiák a családneveiket magyarra változtatták. Ilyen nevek jelentek meg: Bakonyi, Bálványosi, Hartai, Hegyvári, Dévai, Kövesi, Ozorai, Országi, Vadászi, Széplaki, Tátrai, Tóvári stb. Mind a településen, mind a gyárban ma is találkozunk e nevek képviselőivel, akik őrzik üveges elődeik emlékét.
Az Ajkai Üveggyárban az 1950-es éveket megelőzően nem volt iskolai rendszerű szakmunkásképzés. Régen a hozzátartozók segítségével bekerült gyerekek, mint segédmunkások kezdték meg a munkát és fokozatosan ismerkedtek meg a bonyolult szakmával. 1950-től indult el az üvegcsiszolók majd az üvegfúvók szakmunkásképzése.
Az 1930-as években készült többrétegű, csiszolt és zománcfestett vázánál Garamvölgyi Rezső nevét kell megemlíteni, majd a 30-as évek elejétől Ajkán dolgozó, kiváló csiszolómestereket, Törvényi Lászlót és Első Keresztélyt, akinek keze alól számtalan gyönyörű munka került ki; ők később a gyár üvegcsiszolást oktató mesterei lettek.
Az ötvenes-hatvanas években a fúvott, színtelen és színes káliüvegből készült: aqvamarin, ametiszt, amber és füstszínű kehely és pohárszériák a népszerűek.
1963-ban, színes káliüveggel kombinálva készült el Németh Nándor terve hatféle színben, különleges szárcsiszolással. Az ívó készletet a Helsinki VIT-re készítették.
A csiszolásnak akkor lett igazán kiemelkedő szerepe, amikor 1964-ben bevezették a 24%-os ólomkristály üveg gyártását.
A világpiacon az ólomkristályt kedvelő vásárlók a száz évvel ezelőtt elterjedt mintákat pl. a forgócsillaggal díszített kelyheket keresték és keresik még ma is.
Az iparművészek ennek ellenére igyekeztek újítani, pl. a hagyományos formájú kelyheket matt rózsával díszitették. Ez az úgynevezett „rózsás dekor”, sok éven át kedvelt motívuma lett a tervezőknek és a vásárlóknak egyaránt. Szállították Kanadába, az Amerikai Egyesült Államokba és NSZK-ba.
.
Az 1980-as években a gyárat a technikai sokszínűség jellemezte.
A hagyományos üvegfúvás mellett centrifugálást és préselést is alkalmaztak.
A gyár megőrizte és magas színvonalra fejlesztette a kézműves üvegipari gyártási módszereket és eljárásokat.
A színtelen és színes káli üveg és ólomkristály üveg mellett bevezették az ún. „überfangos”, vagy más néven kétrétegű üveg gyártását. A háztartási szervízárukat ( kelyhek, poharak, korsók, palackok valamint díszművek: vázák, tálak stb. ) főleg csiszolással és gravírozással tették és teszik ma is változatossá. A hagyományos formák mellett új és modern formákat és dekorokat alkalmaznak.
A 90-es években kikísérletezték a háromrétegű, cameo üveget amely az überfangos ólomkristálynak egy továbbfejlesztett változata. A 3 vagy 4 rétegű üveget több lépcsőben, homokfúvással távolítják el egymásról. Ezzel a technológiával készülnek szecessziós stílusú és modern lakberendezési tárgyak.
Az iparművészek közül a gyár legmeghatározóbb alakja Németh Magda (a 60-as évektől kezdve dolgozott Ajkán), az általa kialakított iparművész kollektivát több évtizeden keresztül írányította. Tervezései között a geometrikus motívumokkal díszített kehely készleteket ugyanúgy megtaláljuk, mint a növényi ornamentikájú parfümös palackokat, vagy a formai egyszerűséggel és tisztasággal kivitelezett asztali szervizeket.
A dús csiszolást (például a „rózsás” vagy „szőlős” dekor) ugyanolyan előszeretettel alkalmazta munkáin, mint az optikai díszítést, vagy a színekkel való hangsúlyozást.
Az iparművészek napjainkban is a technikai és esztétikai sokszínűség létrehozására törekszenek.
A sorozatgyártott használati tárgyak mellett számos kisszériás egyedi termék is készül,
pl. Prima Primissima plakett.
Borkóstolásra speciálisan kifejlesztett kehelyszériáival és a 2010-ben kialakított ajkai kollekcióval több nemzetközi vásáron minden évben szerepel (Frankfurt, Párizs, New York).
A műgyűjtők körében kedvelt – pate de verre állatfigurákat 2000 óta készítenek, ez egy francia elnevezés mely formába folyatott üvegszobrokat jelent.
A 70-es évektől kezdve a gyár a termékeinek 90-96%-át export piacokon értékesíti, mindezek ellenére a gyár a mai napig megőrizte manufakturális jellegét.
Legfontosabb minőségi garanciát jelentő megrendelői:
Rosenthal AG, Dibbern Gmbh, Riedel-Nachtman ( Németország),
Waterford Crystal UK/ Ireland Limited ( Írország)
John Jenkins, Royal Scot Crystal, David Redman Ltd., Rolls-Royce Motor Cars Limited (Anglia)
Christoffle, Christian Dior, Saint Louis , Crystal Sevres ( Franciaország)
Polo Ralph Lauren, Tiffany & Co., Neiman Marcus ( USA)